Wanneer je last hebt van lichamelijke problemen of ongemakken raadpleeg dan je huisarts voordat je met een ontspanningstraining begint.

Laat het mij altijd voor aanvang van de cursus en voor elke les weten, zodat ik hier rekening mee kan houden. Jouw gezondheid is het belangrijkste!

Heb je keuze hulp nodig? Doe hier de test en vindt uit welke les op dit moment bij jou het beste past.

Je weet al wat je wilt?

Fascia Relax
 

Ben je vermoeid, voel je stijf, kan je slecht slapen? Voel je die lastige pijntjes in je lichaam?

Wil je je houding verbeteren?

Wil je meer rust, meer richting, meer energie?

Fascia Relax is een nieuwe methode die zich richt op het herstel van balans. Om het bindweefsel te stimuleren vocht aan te maken en zichzelf en het hele lichaam te helen gebruiken wij in de Fascia Relax les een aantal technieken met als doel ontspanning, beweeglijkheid en veerkracht terug te geven aan het weefsel.

Wat eerder geblokkeerd was, gaat weer stromen. Oude patronen (houding, beweging, emoties) worden losgelaten.

Het unieke programma bestaat uit simpele, gevarieerde bewegingen. Met een zachte foamroller en massageballen verbeteren we de conditie van de fascia. Wij trainen het lichaamsbewustzijn en bewegen langzaam vanuit ontspanning en met plezier.

De mens wordt als een fysische en psychische eenheid benaderd. De aandacht is hierbij even belangrijk als de beweging. Je leert jezelf weer waarnemen.

Je ervaart gelijk een gevoel van ruimte en fysieke ontspanning. Je beweeglijkheid verbeterd en ook je lichaamshouding. Je leert aandacht voor je lichaam te creëren, voelt energieker en kan beter slapen.
 

Fascia Relax is een methode om jezelf te helpen weer beter te voelen in je vel.

ZENbody Balance

ZENbody Balance is een concept dat klassieke ontspanningstechnieken (b.v. Autogene Training en Progressieve Spierontspanning) en Meditatie verbind met oefeningen uit het verre oosten (Qi Gong en Yoga). Het is een holistische aanpak om lichaam en geest in balans te brengen.

Heb je nog nooit gemediteerd? Vergeet je soms genoeg aandacht te besteden aan je lichaam? Of misschien ben je al bekend met yoga of meditatie en je wil bekende dingen nieuw ervaren?

ZENbody Balance is voor iedereen.

Het staat voor evenwicht, beweging en totale ontspanning. Bij ZENbody Balance bestaat geen goed of slecht, er is geen juiste manier.

Je doet wat goed voelt voor jou.

Silence – Aankomen: Wij beginnen met een korte meditatie voor rust en helderheid.

Move – Beweging: De oefeningen (staand en op de grond) zijn gebaseerd op Qi Gong en Yoga. De mobiliteit wordt verbeterd en ook de buik en rug worden versterkt. De oefeningen bevorderen zowel innerlijke balans als ook het gevoel van evenwicht en coördinatie. Ze worden bewust uitgevoerd en helpen erbij het lichaam te voelen. Je beweegt op het ritme van je ademhaling en daardoor zijn de oefening meestal vloeiend.

Relax – Eindontspanning: Wij eindigen met ontspanningsoefeningen uit de westelijke wereld, b.v. het Autogene Training of Progressieve Relaxatie en sluiten soms af met een fantasiereis of klankschaalmeditatie.

Yin Yoga
 

Door je helemaal aan de houdingen over te geven, de zwaartekracht haar werk te laten doen, zal je voelen dat er ruimte ontstaat, letterlijk en figuurlijk.

Het is dan ook het relatief rustige karakter dat de meeste deelnemers aanspreekt. De les is juist zo lekker doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen, maar de tijd kunt nemen voor je lichaam.

Het gaat om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Als je een zittend beroep hebt, bijvoorbeeld, belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze.

Bij Yin Yoga laat je de spierspanning los.

 

 

Wij laten de energie weer stromen en het lichaam kan omschakelen in een staat van ontspanning, rust en herstel.

Om zo veel mogelijk spanning los te laten gebruiken wij soms tennisballen en altijd kussens, bolsters, dekens en blokken.

 

Wij creëren ruimte en leggen de focus op ontspanning vinden in de houdingen.

Je maakt de houdingen je eigen.

Als het lichaam tot rust komt kan je de beweging van het denken opmerken en proberen gedachten en gevoelens te accepteren en los te laten.

Door het beoefenen van Yin Yoga kan je je energie in balans brengen.

Ontspanningssessies

Een gezond leven beweegt zich steeds heen en weer tussen inspanning en ontspanning.

Wij zijn vaak bezig inspannende prestaties te leveren en soms houden wij er een gespannen gevoel van vast.

Sommige van ons krijgen last van rug en schouders, anderen van het ademhalingsmechanisme of de spijsvertering.

Lichamelijke ontspanning heeft een positief invloed op de mentale toestand.

Deze rust- en herstelstand leidt tot innerlijke stabilisatie.

Bij INTUIT Mindful Ontspannen staat alles in het teken van ontspanning. Ik gebruik verschillende technieken om je te helpen te relaxen.

Ontspanningstechnieken kunnen je helpen bij hoge bloeddruk en je kan weer beter te slapen.

Je leert jezelf tot rust te brengen. Versterking van de zelfhelende krachten van je lichaam is een
voordeel evenals de verhoging van balans en energie.

Methodes:

Met Progressieve Relaxatie kan je chronische pijn door spierspanning voorkomen, zoals schouder- en nekpijn. In een liggende of zittende houding worden één voor één de spiergroepen aangespannen en vervolgens ontspannen.

Mindfulness is bewust aanwezig zijn bij wat er op dit moment gebeurt, zonder dat je wenst dat het anders was.
Je geniet zonder vast te houden. Je accepteert het minder goede, zonder bang te zijn dat het altijd zo blijft.

Er zijn veel kleine mindfulness oefeningen die je makkelijk kan toepassen in het dagelijks leven.

Bij een klankontspanning worden lichaam en geest naar een staat van totale ontspanning gebracht, door het gebruik van verschillende instrumenten zoals klankschalen, ocean drum, klankbuizen, koshi en nog veel meer ... .

De buitenwereld is even weg en je laat spanningen en zorgen achter je.

Meditatief ontspannen is een methode ontwikkelt door mezelf. Ik maak gebruik van elementen van de autogene training, spierontspanning, mindfulness en fantasiereizen.

Yoga Nidra (de yoga slaap) is een begeleide meditatie en visualisatie waarbij je geest alert blijft, terwijl je lichaam in diepe rust is.

Cursussen

Progressive Relaxatie (Spierontspanning)
mogelijk als 10-weekse cursus of losse lessen

Met deze methode leer je spanning in je spieren waar te nemen en vervolgens los te laten. 
Jacobson ontwikkelde zijn Progressieve Relaxatie methode om systematisch aan te leren wat veel van ons vergeten zijn hoe het werkt:
loslaten en ontspannen = inactief zijn.


In een liggende of zittende houding worden één voor één de spiergroepen aangespannen en vervolgens ontspannen. Het doel is om te leren waarnemen hoe spanning in de spieren aanvoelt en hoe de afwezigheid van spanning aanvoelt.

 

Door regelmatig te oefenen kan je vervolgens de afwezigheid van spanning ook in je dagelijks leven oproepen en chronische pijn voorkomen.

Je oefent thuis en tijdens de groepssessie kan je een keer per week ervaringen uitwisselen.

Wat kun je met de progressive spierontspanning bereiken?
 

Als gevolg van het moderne leven houden veel mensen continue, dus ook als ze niet actief een handeling uitvoeren, een te hoge spanning in hun spieren vast. Hierin ligt de oorzaak van allerlei klachten.

Lichamelijke ontspanning heeft een positief invloed op de mentale toestand.

De ontspanning op spierniveau zet het lichaam meer in een rust- en herstelstand en leidt tot innerlijke balans.

 

Progressive Relaxatie is goed voor je gezondheid en kan helpen bij:
 

* Lichamelijke en geestelijke ontspanning
* Vermoeidheid en lage energie
* Versterking van de zelfhelende kracht van het lichaam
* Vermindering van de gevolgen van stress (hoge
   spierspanning, hoofdpijn, spierpijn als stress-reactie)

Autogene Training
10-weekse cursus

 

Met behulp van sensaties zoals zwaarte, warmte en gelijkmatige ademhaling kan je tot rust komen en ontspannen.
 


Autogene training is een vorm van geconcentreerde zelfontspanning en biedt de mogelijkheid om
een toestand te bereiken van weldadige rust.


Door regelmatig te oefenen kan je snel en bijna overal ontspannen.
De verschillende oefeningen zijn sequentieel en op elkaar afgestemd.
Je begint met de basis en leert tijdens het oefenen steeds meer los te laten.

In de 10 weekse cursus leer je hoe je lichaam en geest samenwerken.

Je oefent thuis en tijdens de groepssessie kan je een keer per week ervaringen uitwisselen.
Elke week krijg je een nieuwe oefening mee naar huis.

Wat kun je met de autogene training bereiken?

Een gezond leven beweegt zich steeds tussen de twee tegenpolen van inspanning en ontspanning. Wij zijn vaak bezig inspannende prestaties te leveren en soms houden wij er een gespannen gevoel van vast. Sommige van ons krijgen last van rug en schouders en bij anderen komen het ademhalingsmechanisme of de spijsvertering in de verdrukking. Door een te zijn met je lichaam kan je een behaaglijke diepe rust ervaren terwijl je wakker, levendig en geconcentreerd bent.

Autogene Training is goed voor je gezondheid en kan helpen bij:

* Lichamelijke en geestelijke ontspanning

* Verlichting van psychosomatische klachten
* Pijnbestrijding
* Vermindering van de gevolgen van stress:
     hoge bloeddruk, snelle hartslag,
     maag- en darmstoornissen, etc.
* Vermoeidheid en lage energie
* Hantering van stress situaties
* Versterking van de zelfhelende kracht van het
   lichaam
* Jezelf tot rust brengen, geruststellen bij angst,
   spanning en opwinding

    • Facebook

    REVIEWS

    Hoe heb jij je massage ervaren?

    Hoe heb jij je les ervaren?